fredag den 13. september 2013

Basilikumpesto

I dag har jeg lavet mig en omgang basilikumpesto, hvilket både er nemt og lækkert.

Der skal bruges en hel del frisk basilikum for at få nok smag ud af det. Jeg ville ønske jeg selv havde en have at dyrke i, da købebasilikum ikke smager af særlig meget. Dog smager den økologiske oftest af mere end den konventionelle.

Til et stort glas brugte jeg:
ca. to "duske" øko basilikum
frisk parmesanost
en god håndfuld pinjekerner
olivenolie
salt og peber

Jeg ristede pinjekernerne på en pande, det giver en mere intens nødde-smag. Da de var gyldne, hældte jeg dem i en minihakker sammen med basilikumbladene og parmesanosten. Hvor meget olie jeg hældte i, ved jeg ikke, men nok til at det hele kunne køre let rundt i hakkeren.
Jeg tænker, at mængden af olie, parmesan og pinjekerner er en smagssag - smag dig frem! Det er jo ikke alle oste der smager af lige meget, som tilfældet også er med basilikum.

Andre krydderurter kan også bruges i pesto, prøv f.eks. med persille, kørvel eller koriander.



Det meste af pestoen røg i køleskabet, resten brugte jeg til min aftensmad: Kyllingeroulade med bacon og hvidløgsost. Dertil fik jeg kogte bønner og shiratakinudler med pesto.
Det er noget af det nemmeste jeg længe har lavet, og var meget lækkert. Jeg skar to kyllingefileter op, så fladen på kyllingen blev større, og lettere at rulle sammen omkring smøreosten. Rullen pakkede jeg ind i bacon, og stegte på panden ved lav varme.
MUMS!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar