onsdag den 18. september 2013

Burger og nybagte, mættende burgerboller

Jeg eeeeelsker burger! Sammensætningen af en god bøf, smeltet ost, sprød bacon og frisk salat er himmelsk!
Og det er jo faktisk hele essensen af en burger, brødet er kun til at holde sammen på alt det lækre fyld. I hvert fald hvis man plejer at bruge købe-burgerboller. De smager jo af engangsvaskeklud. Jeg bagte ofte mine egne burgerboller, og de er lidt sværere at bytte ud, også hvad angår mæthed.
Jeg fandt en henvisning til Tatjanas burgerboller på frk. sveske's blog, hvor de blev rost. Dem ville jeg prøve, så her er min version af dem. For de er gode, og en enkelt burger er nok til at mætte.



Til burgerbollerne skal du bruge:
4 æg
1 dl creme fraiche 38%
½ dl solsikkekerner
1 dl sesamfrø
½ dl pofibre eller fedtreduceret mandelmel
5 spsk loppefrøskaller
2 tsk bagepulver
1 tsk salt

Opvarm ovnen til 200 grader.
Bland alle ingredienser sammen, og lad massen stå i 10 min, så fibrene suger væden til sig.
Form 6 boller med en ske eller med hænderne, og tryk dem flade. Drys eventuelt nogle sesamfrø på.
Bag i ca 15 min.



Jeg foretrækker burger uden ketchup og deslige, altså nok mere som en sandwich frem for en klassisk burger. Mit fyld i dag bestod derfor af en lækker hakkebøf, en skive fuldfed ost, sprød bacon, frisk agurk og salat. Bollerne havde jeg smurt med et tyndt lag af min hjemmelavede basilikumpesto.
Mums og velbekomme!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar