lørdag den 28. september 2013

Sommeren er altså ikke helt slut endnu!

Eller jo, det er den så vist egentlig. Vi nærmer os trods alt  1. oktober, efterårsferie og nattefrost.
Men det betyder ikke, at man ikke kan nyde en rigtig sommerdessert - koldskål. Og det har jeg så tænkt mig at gøre nu, for jeg kan spise koldskål på alle tider, ligesom jeg kan med risengrød (kunne, ingen ris til mig mere!).

Her er min opskrift på jordbærkoldskål:
1 l kærnemælk
2½ dl piskefløde
2-3 dl græsk yoghurt eller creme fraiche
2 spsk kokossukker
2 tsk vaniliepulver
500 jordbær, fiske eller optøede

Blend jordbær med yoghurt/fraiche, kokossukker og vaniliepulver. Tilsæt kærnemælk. Pisk fløden, og bland det hele sammen.
Voilá, den yndigste lyserøde koldskål.





Ingen koldskål uden kammerjunkere, og jeg har prøvet mig frem med denne opskrift. De blev ok, men jeg er ikke helt tilfreds. Jeg vil prøve mig frem igen senere.

150 g mandelmel
50 g pofibre
170 g smør
1 æg
3 spsk sukrin gold
2 tsk vaniliepulver
1 tsk kanel
½ tsk hjortetaksalt

Varm ovnen til 200 grader.
Bland først de tørre ingredienser, og saml det hele med æg og smør. Form kugler af dejen, og tryk dem flade på en bageplade. Bag i 10-12 min.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar