fredag den 13. september 2013

Test af chokoladekage #1

Mine bedsteforældre har snart guldbryllup, og da vi er flere i familien der spiser LCHF, har min mormor bedt mig bage LCHF-venlig kage til festen.

Jeg er nu derfor i gang med at teste kager - hvad virker, hvad gør ikke!

Åse's blog fandt jeg en opskrift på "Chokladtårta", som jeg her har i min version: chokolademuffins med mascarpone. De er meget intense, ckokolade-agtige og lækkert bløde. Guf for alle chokolade-elskere!

Det skal du bruge til ca. 10 muffins:
100 g mørk chokolade (jeg brugte 80% kakao)
100 g øko smør
2 æg
3 spsk. sukrin gold *
½ tsk. vanilie
1 spsk kakao
125 g mascarpone

Varm ovnen til 175 grader.
Smør og chokolade smeltes, og æggene deles i blommer og hvider. Blommerne piskes med sukrin til en luftig masse, og derefter piskes vanilie og kakao i.
Mascarponen blandes i chokolade- og smørmassen, og blandes derefter i æggesnapsen.
Hviderne piskes stive, og vendes forsigtigt i chokolademassen, til konsistensen er ensartet.

Fyld muffinsformene, og bag i ovnen i ca. 10 minutter.
Chokoladekagerne synker lidt sammen når de køles af, og er bedst afkølede.



I mit køleskab havde jeg nogle nektariner, der trængte til at blive spist, så jeg karamelliserede dem let på panden i lidt sukrin gold, kanel og smør.
De skal ikke have mere end 2 minutter.

Resten af mascarponen blandede jeg med lidt letpisket flødeskum og vaniliepulver til en mascarponecreme. Lækkert, siger jeg bare!
(Og ja, jeg ved godt at nektarinerne ligner kartoffelbåde!)



*Dette indlæg indeholder affiliatelinks

Ingen kommentarer:

Send en kommentar