torsdag den 17. oktober 2013

Så fik jeg brugt de sidste æbler

Jeg fik, oven i de æbler jeg selv havde samlet, en ordentlig portion af mine forældre. Det var dejligt søde nedfaldsæbler, og sammen med de "næsten-modne" æbler jeg fundet, ville jeg lave en lækker æblegele.
Æblegele laves traditionelt på sukker, da det er med til at stive geleen. Ønsker man at lave den med en anden sødning, bør man tilsætte et geleringsmiddel, der kan bruges sammen med sødestof.

Du skal bruge:
3 kg æbler, ikke alt for modne
1 liter vand
sødning
evt. vanilie
atamon

Skyld og skær æbler i små stykker. Både skræl og kernehus skal med, da det indeholder meget naturligt stivelse - pektin.
Kog æblerne med vand i 20-30 minutter, og hæld derefter saften igennem et saftklæde eller viskestykke. Vær meget opmærksom på, at selv æblemassen ikke ryger med, du skal kun bruge den rene saft. Lad evt. massen stå og dryppe af natten over.

Saften skal nu op og koge. Her tilsætter du sødning og eventuelt geleringspulver, inden saften bliver varm. Normalt siger man 1 kg sukker pr. 1 liter siet saft, men det bliver alt for sødt for min smag, og det afhænger også af de æbler man har brugt. Mit bedste råd er at smage sig frem. Det er også her du kan tilsætte vanilie, hvis du synes.
Saften skal nu koge indtil den bliver stiv nok. Du kan teste på en kold tallerken: træk en ske igennem klatten, og hvis den ikke løber sammen, er geleen klar.

Hæld geleen på atamon-skyllede glas. Det er vigtigt at bruge ret små glas, så stivner geleen bedre. Jeg havde købt nogle fine små nogle i Søstrene Grene. Når geleen er HELT kold, må der sættes låg på.
Hvis ikke geleen stivner ordentligt, kan du vælge at koge den op igen, eller kald det i stedet æblesirup, og server det til lidt hjemmelavet is.
Geleen kan også bruges som tilbehør til kødretter eller i en lækker rødkålsalat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar