torsdag den 14. november 2013

Avocado-lækker

Jeg er ikke stor fan af avocado, MEDMINDRE det er i form af en lækker guacamole.
Guacamole kan bruges til næsten alting, som dressing i burger, dip til grøntsager, og som dyppelse til pølser, stegt flæsk, grillet kylling eller alt andet dejligt kød.


Jeg har efterhånden lavet guacamole virkelig mange gange, i årevis, og har fået tilpasset den helt efter min smag. Jeg foretrækker den med løg i, det gør den lidt mere skarp i smagen, giver den lidt mere bid på tungen. Derfor vælger jeg også at blende det hele i stavblenderen, frem for at mase det hele med en gaffel.

Du skal bruge:

2 modne avocado
1 lille rødløg
1-2 fed hvidløg
citronsaft
2-4 spsk creme fraiche eller græsk yoghurt
salt og peber
evt. spidskommen

Del avocadoerne i kvarte, og tag stenen og skallen fra. Skær løg i grove stykker, og pil hvidløget. Giv løg, hvidløg og avocado en ordentlig tur i stavblenderen sammen med yoghurten. Smag til med citronsaft, salt og peber. For et mere spicy udtryk, kan et lille nip spidskommen tilsættes, men vær meget forsigtig - det smager hurtigt af meget.
Bliver det hele for salt eller for surt, kan der tilsættes mere yoghurt.

Guacamolen kan opbevares et par dage på køl, men får en ret klam brunlig farve efter kort tid. Oftest hjælper det en hel del, ved bare at røre godt igennem.
Den er dog bedst efter at have trukket et par timer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar