søndag den 22. september 2013

Svampetur og simremad

I denne weekend har jeg været med hele familien på sommerhustur på norddjurs. Sommerhuset lå nær stranden, og her var gode muligheder for dejlige gåture og en tur i kajakker. Hele Djursland tilbyder fantastiske muligheder for at nyde naturen, og har også en nationalpark - Mols Bjerge, der ligger i den sydlige del af Djursland.

Min mor, min søster og jeg havde sådan en lyst til at gå på brombærjagt, og min mor kender et godt sted i Mols Bjerge, hvor der tidligere har været oceaner af brombær (præcis hvor er selvfølgelig en hemmelighed!). Det kræver dog, at man har et godt forhold til køer, da man skal på jagt i deres græsningsområder!
Desværre var der i dag ikke mange brombær. Da vi har haft en tør sensommer, var de modne brombær meget tørre, og resten var endnu ikke modne. I løbet af halvanden time havde vi kun samlet en enkelt skålfuld, kun lige nok til en tærte og lidt tilbehør til en lækker chokoladekage.

I bakkerne havde vi på vejen set en masse store flotte svampe. Min mor og jeg kender lidt til svampe, men var usikre på hvilken slags disse var. Min mor mente det kunne være parasol-blækhatte, og altså spiselige.
Vi mødte heldigvis nogle, der havde mere forstand på det end os, og de fortalte, at min mor havde helt ret. De skal dog plukkes før de bliver til parasoller, så er de bedst.
Og dem var der helt enormt mange af. i løbet af få minutter havde vi fyldt 1½ bærepose med lækre friske svampe.

Og jeg elsker svampe! En svampetur er for det første rigtig hyggelig her om efteråret, og de vilde svampe smager SÅ meget bedre, end champignoner eller blandede "vilde" svampe fra supermarkedet.
Mine yndlings er Karl Johan svampe, en rørhat mange svampejægere kigger efter. Rørhatte er blandt de mest sikre svampe at plukke, da der blandt de forskellige typer kun er én der smager grimt.
Også østershatte, blækhatte og kantareller er lækre spisesvampe.

Svampe er for mig lig simremad. Enten som en svampestuvning med svampe, smør og fløde, eller måske i en svampesuppe.
I dag røg mine svampe dog i en vildtgryde med kronhjort.
I stedet for krondyr kan du bruge kalv, og er du ikke meget for at finde dine egne vilde svampe, kan du købe helt almindelige champignoner.

Du skal bruge:
400 g kronhjort (kan ofte fås i Netto)
½ knoldselleri
3 gulerødder
1 stort løg
400 g vilde svampe (mindst)
rødvin
bouillon
fløde
smør til stegning
salt og peber efter smag

Rengør svampene grundigt, kig især efter om der er orm i. Skær svampene i stykker, og steg dem i smør i en gryde. Steg ikke for mange af gangen, da de skrumper og afgiver en del vand. Hæld de stegte svampe i en skål, og stil dem til side.
Rens og skær de resterende grøntsager, svits dem i gryden, og stil dem til side. Brun kødet grundigt i samme gryde, og tilsæt derefter alle grøntsagerne.
Hæld et stort gals rødvin eller 2 i gryden, og fyld op med bouillon, så kød og grøntsager lige præcis er dækket. Bring retten i kog, og lad retten simre i mindst 1 time. Efter ca. 30 min tilsættes piskefløde, jeg brugte ca 2 dl.
Smag til og server!

Jeg serverede min ret til lidt smørstegt spidskål.

Som ekstra guf i retten kan man vælge at tilsætte lidt bacon, det skal da steges sammen med grøntsagerne.
Også en klat gele kan med fordel tilsættes, f.eks. ribs eller rønnebær. Det passer perfekt til vildt.

Ikke verdens smukkeste ret, men mums, det er lækkert!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar