tirsdag den 8. oktober 2013

Sæsonens grønt - Grønkål

En af de grøntsager der er i sæson nu, er grønkål. Det er måske en lidt overset grøntsag, men det er de fleste kåltyper jo egentlig. Grøntkål smager kraftigt af kål, og har en behagelig bitterhed.

Jeg kan godt lide de klassiske danske egnsretter, f.eks. grønlangkål. Grønlangkål er egentlig bare flødestuvet grønkål, og findes i et utal af variationer, alt afhængig af egnen. Nogle med kartofler, nogle med hvidkål i.

Jeg kender ikke traditionen/opskriften i min familie, så jeg har prøvet mig lidt frem, og resultatet blev lækkert:





Du skal bruge:
grønkål
smør
salt og peber
muskatnød
fløde
evt. ost

Der kan både bruges frossen og frisk grønkål, men er den frisk, skal den blancheres først. Skær den tykke stilk af bladene, og læg bladene i kogende vand. de skal koge med i nogle minutter, så kålen bliver blød.
Snit den blancherede kål i strimler, og steg den i smør i en tykbundet gryde. Lad det stege i 5-7 minutter.
Tilsæt salt og peber samt muskatnød, og hæld til sidst fløde ved. Der skal kun lige nok fløde i, til at kålen kan vendes rundt i det.
Lad kålen koge ca 5 min.
Jeg ville gerne have min mere cremet i både konsistens og smag, og puttede derfor en rest parmesanost i.

Server gerne sammen med medisterpølse, kogt skinke, eller som her, en nakkekotelet.
Jeg fik også salat til, toppet med de lækre ristede græskarkerner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar